• Slim combineren
donderdag 19 maart 2015
Deze column van Hans Biesheuvel is te lezen bij De Financiële Telegraaf
Als winkelier of horecaondernemer is het een moeilijke tijd. Lage consumentenbestedingen, de toename van internetverkoop en de klant die steeds meer beleving zoekt. Veel ondernemers willen hierop inspelen, met nieuwe formules, het organiseren van activiteiten of het verruimen van openingstijden.
Er zijn horecazaken die kunst aan hun muur hangen en verkopen, boekhandels die lezingen en signeersessies organiseren en kapsalons die op zondag de deuren openen. Consumenten waarderen dit. Het is een kwestie van zaken slim combineren. Dát geeft ondernemers hun voorsprong.
Helaas zitten regels deze ondernemersgeest te veel in de weg. Zo mag een horecazaak geen kleinhandel bedrijven. Dat betekent dat hij geen goederen mag verkopen behalve etenswaren die voor consumptie gereed zijn. Pech dus voor de kunstenaar en de caféhouder die samen besluiten om een paar kunststukken aan de muren van het grandcafé te hangen en te koop aan te bieden. Andersom mogen in winkels geen zwak-alcoholische dranken worden genuttigd. Helaas dus voor de boekhandel die een glaasje Prosecco wil schenken tijdens een signeersessie.
Dit verbod is oorspronkelijk in de wet opgenomen om mensen tegen zichzelf te beschermen, maar is achterhaald. Iemand die een paar glazen bier drinkt op een terras kan daarna gewoon de winkelstraat in wandelen. En wat te denken van de mensen die thuis achter hun beeldscherm, met één muisklik, een paar sokken, een kist wijn en een grasmaaier kopen.
We moeten af van deze bemoeizucht. Daarmee geven we ondernemers de ruimte om te innoveren en consumenten hun vrijheid.