CoronaONL in de media

Bedrijven krijgen geen krediet als ze als nieuwe klant bij een bank aankloppen

BNR 16 juni 2020

Bedrijven die op zoek zijn naar krediet en aankloppen bij een nieuwe bank, staan soms nog steeds voor dichte deuren. De grote banken richten zich vooral op bestaande klanten, vanwege de grote drukte die is ontstaan met de coronacrisis. Volgens Hans Biesheuvel gaat het vaak om familiebedrijven die nog niet eerder financiering nodig hadden. ‘Ze hadden juist hun zaakjes op orde en worden daar nu de dupe van’.

Geen bestaande kredietrelatie is cruciaal

De banken hebben inmiddels voor 15,2 miljard euro aan leningen uitgegeven en daarmee 180.000 bedrijven geholpen. Er vielen echter ook partijen buiten de boot, er waren ook bedrijven die geen leningen bij een bank hadden. ‘Er zijn veel bedrijven die geleerd hebben van de kredietcrisis en die niet afhankelijk wilden zijn van de bank, maar die nu tóch de bank nodig hebben. Als je dan geen kredietrelatie had, dan kom je daar moeilijk aan, dat schrijven banken ook zelf op hun sites’, zegt Biesheuvel.

Capaciteitsprobleem

Volgens Biesheuvel is het een capaciteitsprobleem: ‘Alles moest online de afgelopen jaren, er is sterk gesneden in capaciteit. Banken hebben al moeite om bestaande klanten te bedienen. Investeer dus in capaciteit – geld aantrekken kost bijna niets, de staat garandeert veel, huur mensen in. Die kredietverlening hebben we echt nodig.’

Luister het fragment op de website van BNR