Big data en het MKB – ONL bij Prinsjesdagseminar ABN AMRO
Tijdens de Prinsjesdagseminar van de ABN AMRO eerder vandaag werd onder meer gesproken over het onderzoek “Big Data, big opportunities”. Hans Biesheuvel sprak namens ONL met Kees Verhoeven, Tweede Kamerlid met o.a. de portefeuille ICT en Cybersecurity, over de kansen en uitdagingen die big data het midden- en kleinbedrijf te bieden heeft.
Uit het onderzoek van ABN AMRO is gebleken dat het MKB de relevantie van big data nog niet volledig inziet. Wel denken ondernemers dat big data een grotere rol zal gaan spelen in de nabije toekomst, voor nu wordt dit vooral ingezet voor het opslaan van klantgegevens. Een gebrek aan kennis over en vaardigheden met big data vormen de twee grootste obstakels.
Door ervoor te zorgen dat de randvoorwaarden voor het MKB kloppen en door in te zetten op innovatie binnen het MKB kunnen de ontwikkelingen rondom big data in goede banen worden geleid. Of zoals Hans Biesheuvel het verwoordt: “Als we een Nederlandse Google of Facebook willen, dan moeten we investeren in het innovatieve MKB”.