Bijna een kwart van de mkb-bedrijven heeft geen algemene voorwaarden, blijkt uit het ONL Ondernemerspanel
Ondernemers zijn niet verplicht om algemene voorwaarden op te stellen. Goede voorwaarden kunnen ondernemers wel veel tijd en moeite besparen. Uit de wekelijkse ondernemersvraag, ingevuld door het ONL Ondernemerspanel, blijkt dat 23 procent van de bedrijven geen algemene voorwaarden heeft. Dit brengt risico’s met zich mee.
Zo moest 46 procent van de bedrijven een keer op de algemene voorwaarden terugvallen. Het is daarom belangrijk voor mkb-bedrijven om ze op te stellen. Het zijn de spelregels voor de overeenkomsten. Het gaat dan bijvoorbeeld over aansprakelijkheid, betalingsvormen, de behandeling van klachten of de garantievoorwaarden.
Bedrijven die wel algemene voorwaarden hebben, stellen deze meestal niet zelf op. Tachtig procent van de bedrijven laat dit doen. Dit kan door een bedrijfsjurist, advocaat of ze maken gebruik van bestaande modellen et cetera.
De meeste ondernemers die voorwaarden hebben, zorgen dat de voorwaarden regelmatig geactualiseerd worden. Het is verstandig om dit jaarlijks te doen en om in de overeenkomsten goed naar de voorwaarden te verwijzen. Zo loop je als bedrijf minder risico. Bij een conflict ben je dat er voorwaarden zijn.