Er moet snel een einde komen aan eenzijdige maatregelen van grote bedrijven waar kleinere ondernemers de dupe van zijn. Daarom opent ONL dit online meldpunt waar gedupeerde ondernemers terecht kunnen voor hulp. Alleen door met elkaar in gesprek te gaan, komt ondernemend Nederland deze crisis door. Niet door elkaar een mes in de rug te steken. Het team van ONL doet er alles aan om hier verandering in te brengen.

Laat ons weten: ‘Dit moet anders!’
Gedupeerde ondernemers van eenzijdige maatregelen van retailers of verhuurders kunnen nu een melding doen door onderstaand formulier in te vullen. Hans Biesheuvel: ‘Naar aanleiding van verschillende meldingen hebben we al een aantal ceo’s gebeld met de boodschap: Trek die brief in, zo ga je niet met elkaar om. Maak geen misbruik van je machtspositie.’

Laat ook weten: ‘Zo kan het ook!’
Gelukkig zijn er ook positievere verhalen. Van winkeliers die in overleg met hun verhuurder afspraken maken over aangepaste huurbetaling. Of brouwers die soepeler omgaan met betalingen van gesloten horecaondernemingen. Ook de positievere verhalen horen we graag. Dus ook ondernemers met goede voorbeelden roepen we op om zich te melden.

Wat doet ONL met jouw input?
We verzamelen alle reacties en tegen gemelde eenzijdige maatregelen komt het team van ONL in actie. De positieve verhalen publiceren we ter inspiratie op onze website (scroll naar beneden). Alle meldingen publiceren we anoniem, jouw naam en contactgegevens publiceren we niet.

Heb je vragen over dit meldpunt? Stuur dan een e-mail naar corona@onl.nl.

Dit moet anders!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Waar het anders moet?

Hieronder het overzicht van meldingen die we ontvingen. Met deze bedrijven neemt ONL contact op om te overleggen of en hoe het anders kan.

  • Retailer in dameskleding

    ‘Na een maand schilderen is het nieuwste filiaal van kledingzaak xxxx binnen en buiten geschilderd. De eigenaar van het pand heeft de rekening voor het buitenschilderwerk direct betaald, de firma xxxx heeft ons als reactie op de factuur voor het binnenschilderwerk van €4000 laten weten dat zij “genoodzaakt zijn om alle betalingen op te schorten.” Bellen, mailen e.d. levert geen enkele reactie op. Het gaat voor ons om een halve maand omzet. Als ondernemer zit ik met de handen in het haar.’

  • Fietsenproducent

    ‘Wij zijn een goed draaiend tweewielerbedrijf dat momenteel geen omzet meer heeft. Omdat wij in onze inkoopperiode zitten voor 2020 modellen fietsen, hebben we per direct door corona grote financiële problemen. Drie weken terug hebben we al aangegeven bij xxxx dat de lopende order fietsen uitgesteld moest worden, want we zagen al dat het aantal klanten fors terug liep. Toen was de reactie van xxxx dat dit niet zo was, ze deden net of er niks aan de hand was. Nu staat hier voor ongeveer €250.000 aan voorraad en er staat nog ongeveer €45.000 aan facturen open bij xxxx. Deze worden normaal gesproken door de omloopsnelheid ingelost. Nu stagneert de omzet omdat we simpelweg geen klanten meer hebben door het coronavirus.

    We hebben onze situatie voorgelegd aan xxxx en verzocht om aangepaste afspraken rondom onze betalingsverplichtingen. Als antwoord hebben we gekregen dat dit niet gehonoreerd wordt door xxxx. Het aanmaningsproces wordt in werking gesteld en na drie weken vervallen posten, wordt ons account overgedragen aan een incassobureau.

    Wij weten zeker dat we niet de enige dealer in Nederland zijn die problemen heeft met xxxx. We hopen dat u ons kunt helpen om xxxx wakker te schudden.’

  • Retailer in babyartikelen

    ‘Twee weken geleden kreeg ik al een mail van xxxx, dat ze met terugwerkende kracht overgingen naar een langere betalingstermijn. En dat ze flexibiliteit van ons verwachtten.

    Ik heb daarop een duidelijke mail gestuurd, waarin ik aangaf in ieder geval de betalingen van de komende 2-3 weken te willen ontvangen, en dat dit niet getuigt van flexibiliteit van hun kant naar kleine ondernemers toe. Dinsdag heb ik een herinnering verzonden voor twee grote facturen en die zijn dezelfde dag betaald, wat ik eigenlijk niet meer verwacht had.’

  • Fashion retailer

    ‘Ik kreeg een brief van xxxx dat hun betalingstermijn wordt verlengd naar 90 dagen, ook over de openstaande facturen. Ik heb gebeld om te vragen of ze voor onze modellen een uitzondering konden maken, maar dat doen ze niet.’

  • Pandeigenaar / verhuurder

    ‘Mijn verhuurder wil geen beweging maken omdat hij vindt dat hij gedupeerd wordt, omdat er voor hem geen regeling is.’

  • Bank

    ‘Deze bank is een vaste klant van mij, en betaalt plots een kleine, jaarlijks terugkerende factuur van €200,- niet.’

  • Organisatie-adviesbureau

    ‘Ik ontving een e-mail dat dit bedrijf in verband met de coronacrisis heeft besloten dat mijn factuur een kwartaal later betaald zal worden.’

  • Energieleverancier

    ‘Mijn zakelijke energieleverancier dreigt onophoudelijk met incassotrajecten.’

  • Pandeigenaar / verhuurder

    Wij huren een pand van xxxx in Rotterdam. Daar runnen wij al enkele jaren een yogastudio. Nu zijn wij op last van de overheid vanaf 15 maart gesloten. Dit betekent plotsklaps geen inkomsten meer en dus problemen om de huur de voldoen. xxxx gaf na een mail van ons aan dat ze 1 maand uitstel willen verlenen, mits we garanderen dat wij de termijnen voor mei en juni wel op tijd voldoen. Omdat we tot 28 april dicht moeten (en wellicht langer) hebben wij aangegeven dat wij dit aanbod erg waarderen maar helaas niet ‘blind’ kunnen beloven dat dit lukt. Wij hebben gevraagd of we wellicht de drie maanden borg kunnen gebruiken of toch misschien een coulanceregeling kunnen treffen. Ook hebben we meerdere malen geprobeerd te bellen. We krijgen alleen maar standaardmails terug waarvan de laatste was dat de huur nu onmiddellijk opeisbaar is. We gaan er helaas van uit dat dit gaat escaleren. En volgens ons hoeft dit niet, er is echt met ons te praten. We zijn een gezond bedrijf maar hebben nu gewoonweg een liquiditeitsprobleem.

  • Pandeigenaar / verhuurder

    Wij hebben een winkeltje in een van de 9 straatjes in Amsterdam. Door corona zijn wij genoodzaakt de winkel te sluiten omdat we geen klanten meer hebben. Wij betalen een hoge huur (bijna €3000) en hebben geprobeerd met onze verhuurder in gesprek te gaan over huuropschorting/korting. Helaas is daar geen ruimte voor, xxxx verwijst naar de regelingen van de overheid… Het probleem is dat wij boven de winkel wonen en dus op hetzelfde adres wonen en werken. Daarom komen we niet in aanmerking voor de TOGS-regeling. Deze regeling zou voor mij een hoop verschil maken. Ik moet nu mijn torenhoge lasten van mijn spaargeld betalen en ik weet niet hoe lang ik dit ga volhouden. Dit is een zeer zorgelijke tijd omdat de kans groot is dat ik en mijn gezin binnenkort werkeloos op straat staan.

  • Pandeigenaar / verhuurder

    Als sportmasseur werk ik fulltime in een door mij gehuurde zelfstandige ruimte, in een kantoorpand waar meerdere bedrijven zijn gevestigd. In een gezamenlijke brief als huurders hebben wij om een huurverlaging gevraagd vanwege deze crisis. Het antwoord was dat huurders individueel een brief moeten sturen en dat er dan wellicht van een drie maandelijkse betaling naar een tijdelijke maandelijkse betaling gegaan zou kunnen worden. Op dit moment wil de verhuurder verder niets doen.

    Nu heb ik de “mazzel” dat ik bij het afsluiten bedongen had in maandelijkse termijnen te betalen. Mijn omzet is volledig weggevallen, nul, nada, noppes! Ik kom niet in aanmerking voor de 4000 euro-regeling vanwege mijn SBI code. Mijn werk als masseur is juist contactgericht. Onbegrijpelijk. Ik heb een brief naar de verhuurder gestuurd of ik op korte termijn van de overeenkomst af kan. Het antwoord: nee.

    Wat schetst mijn verbazing. Ik ontving zojuist een mail van de verhuurder met de jaarlijkse huurverhoging……!!!!!!! Wat kan ik hieraan doen? Heel graag uw HULP, DANK U!

  • Franchiseorganisatie

    xxx is een franchiseorganisatie met 450 leden en doet niets om de kleine en minder kleine zzp’er te ondersteunen in deze crisis. De fee bedraagt 350,- overwegend. Sommige franchisenemers hebben ook een lening bij deze organisatie. Men betaalt nu geen provisies en andere facturen waarbij diensten verleend worden aan de organisatie. Zo heb ik persoonlijk nu 3500,- openstaan over de maand maart. De organisatie zegt dat dit bedrag t.g.v. de onderneming komt, dus de lening wordt hiermee afbetaald. Mag dit zomaar? De tegemoetkoming aan ons is 1050,-. Hiervan betaal ik huur en andere vaste lasten. Belasting betalen lukt dus niet meer.

  • Energieleverancier

    Onze energieleverancier wil ons afsluiten omdat wij onze voorschotrekeningen op dit moment niet kunnen betalen. Wij hebben al meerdere malen gevraagd om uitstel van betaling of een betalingsregeling, maar zij zeggen dat hier absoluut niets in mogelijk is. Kunnen wij hier nog iets aan doen?

  • Franchiseorganisatie voor reisadviseurs

    Na 10 jaar kom ik als zelfstandig reisadviseur behoorlijk in de problemen omdat ik gewoon mijn volle fee aan de franchise moet betalen (€ 355 per maand). Ook voor extra’s zoals website, provisienota maken, clubnieuws rondsturen, mailadres moet ik extra betalen, terwijl dat gratis is en voor een app die ik de komende maanden niet kan gebruiken.

    Bij andere franchises in de reisbranche hoeven zelfstandige reisadviseurs de komende 3 maanden geen fee te betalen. Op ons hoofdkantoor zijn al vele ontslagen gevallen of worden contracten niet verlengd. Ze denken totaal NIET met ons mee. De meeste zelfstandige reisadviseurs hebben een partner met een normaal salaris maar ik ben alleenstaand en nu zonder inkomen. Mijn hypotheek en vaste lasten lopen normaal door en die €1054 bijstand zet niet echt zoden aan de dijk. En daarbij: collega’s van mij met een (goedverdienende) partner krijg € 1500… dat is ook onfair. Kunnen jullie me helpen?

  • Organisatie voor onderwijsregistratie

    Sinds 4 jaar sta ik geregistreerd in het onderwijsregister omdat ik o.a. kort beroepsonderwijs geef. Deze registratie verloopt 7 juni a.s. Eerder maakte ik met xxx een afspraak voor herregistratie, in eerste instantie in april en door de coronamaatregelen verschoven naar 7 mei a.s. Herregistratie is opnieuw voor 4 jaar en de kosten bedragen ruim 500 euro excl btw.

    In de achterliggende weken heb ik al een aantal keer contact opgenomen met xxx omdat ik de kosten van herregistratie nu niet kan dragen. Ik heb hen verzocht om de herregistratie of verloopdatum ‘on hold’ te zetten of te verlengen zonder kosten tot het moment dat we daadwerkelijk weer aan het werk kunnen, dan kunnen we alsnog een herregistratie doen. In eerste instantie verwezen zij naar de Belastingdienst, die stuurde me naar de Rijksoverheid, die stuurde mij naar de KvK en de laatste verwees me naar u. xxx is zelf verantwoordelijk voor de uitvoer en alle afspraken. Inmiddels kreeg ik vandaag een mail van xxx dat zij geen enkele concessie kunnen doen.

    Er zijn 2 mogelijkheden: de herregistratie die gepland staat op 7 mei a.s. gaat door of ik laat mijn registratie verlopen en vraag later een nieuwe registratie aan. Nu zijn de kosten (en de tijd) van een nieuwe registratie bijna 2x zo hoog als van een herregistratie. Er werd ook nog even aangegeven dat een betalingsregeling niet tot de mogelijkheden behoort.

    Ik heb er nu voor gekozen om de herregistratie door te laten gaan a.s. donderdag maar ben hierover erg gefrustreerd geraakt, met name door hun rigiditeit maar eveneens door het feit dat mijn werkzaamheden vanaf 15 maart voor het allergrootste deel stilliggen en dat dit waarschijnlijk nog enkele maanden zal duren. Ik maak al die tijd ook geen gebruik van de genoemde registratie. Mijn bedrijf bestaat in september 25 jaar en ik ben niet voornemens financieel in de problemen te komen en al helemaal niet door tegenwerking van een bedrijf als xxx. Ik hoop dat u iets kunt doen voor mij en alle anderen die hiermee te maken hebben.

Zo kan het ook!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Hoe het ook kan?

Hieronder het overzicht van meldingen die we ontvingen. We hopen dat veel bedrijven deze voorbeelden volgen!

  • MOOI Parfumerie

    ‘De winkels van Mooi zijn gewoon open en behalen nog best aardige omzetten. Daardoor hoeven ze geen aanspraak te doen op de overheidsregelingen en blijft er geld over voor de ondernemingen die het echt nodig hebben. Onderstaand bericht op de facebookpagina van MOOI zegt genoeg.’

    Trots op onze ondernemers en teams!
    Ook in deze onzekere en moeilijke tijd blijven onze winkels zo veel mogelijk open. Onze teams staan zoals altijd klaar voor jou als klant. Fysiek houden we meer afstand, maar tegelijkertijd is het saamhorigheidsgevoel in onze winkels groter dan ooit.

    We hebben ontzettend respect voor het harde werk van al onze mooie collega’s. Blijf goed op elkaar passen. Jullie focus, passie en doorzettingsvermogen vormen het kloppende groene hart van MOOI Parfumerie.