Cross border e-commerce is groter dan ooit!
Cross border e-commerce is groter dan ooit!
Online verkopen zijn explosief gegroeid de laatste maanden en e-commerce is hiermee van groot belang geworden voor bedrijven. Daarnaast maakt het online verkopen van je producten het enigszins makkelijker om buitenlandse markten te betreden. Om te blijven groeien als bedrijf en jezelf te verzekeren van omzet in deze tijden, is investeren in e-commerce dus noodzakelijk.
Een aantal tips voor succesvolle cross border e-commerce:
- een webshop/website in de lokale taal,
- prijzen in de lokale valuta,
- betaalwijzen die gebruikelijk zijn in dat land,
- en natuurlijk, een goed werkend verzend- en retoursysteem.
Een betaalwijze die wij bijvoorbeeld veel gebruiken hier in Nederland is iDEAL, maar in Duitsland is deze betaalwijze niet gebruikelijk. Daar is het betalen met een ‘digital wallet’ zoals PayPal vaak favoriet en een groot deel van de Duitsers haakt af bij een online betaling als de gewenste betaalmethode niet beschikbaar is. Hieruit blijkt het belang van verschillende betaalmethodes en onderzoek doen naar de betaalmethodes in het land waar jij je producten wilt verkopen.
Hetzelfde geld voor een goed werkend verzend- en retoursysteem. Een verkoop kan namelijk wel voltooid zijn, maar dan begint het eigenlijk pas. Als een product niet op tijd bij de koper wordt bezorgd of de verzendtijd simpelweg erg lang is, loop je de kans op ontevreden klanten. En zoals we ook al vertelden in de vorige nieuwsbrief: Een tevreden klant is uiteindelijk de beste promotie voor jouw bedrijf/product!
Daarnaast kan het natuurlijk ook zo zijn dat jouw product niet voldoet aan de verwachtingen van de koper. Dat hoeft geen probleem te zijn, want anders dan bij het kopen van een product in de winkel is de koper met een online bestelling enigszins voorbereid op een product wat niet helemaal voldoet aan de verwachtingen. Een goed werkend, verzorgd retoursysteem kan ervoor zorgen dat de klant geen verdere teleurstelling met jouw bedrijf ondervindt.
Mocht je nog niet hebben geïnvesteerd in e-commerce dan is dus de tip: onderzoek de door jou begeerde afzetmarkten goed en wees voorbereid voordat je jouw producten online zet!
Ben je benieuwd wat dit voor nieuwe kansen biedt voor je business? Advies nodig in export?
Neem dan contact met ons op: 030 – 2936475 of mail naar info@exportpartner.com