Export in tijden van corona
Export Partner informeerde ONL over een nieuwe exportsubsidie die opstarten in de export makkelijker maakt:
“Als Export Partner zijn wij dagelijks bezig met new business development en internationale sales in de FMCG, zowel food als non food. Ons doel is nieuwe exportmogelijkheden te ontwikkelen door de afzetmarkt in het buitenland te creëren. Dit betekent dat wij dagelijks in contact zijn met de Nederlandse producenten en o.a. retailers, groothandels, foodservice bedrijven en distributeurs in het buitenland.
Door het coronavirus zijn er vele dingen veranderd in korte tijd, winkelstraten zijn leeg en ook de horeca moet het zwaar ontgelden. De huidige manier van exporteren is niet zo vanzelfsprekend meer. De situatie vraagt om aanpassingen. Doordat er zoveel veranderingen plaats vinden en we momenteel zoveel tijd binnen doorbrengen stijgt juist de online verkoop in o.a. sportartikelen, thuiswerkmiddelen en betaalde streamingdiensten. Het consumentengedrag is in korte tijd fors veranderd. Dit merken wij als export managers dagelijks in het contact met de category managers inkopers in het buitenland. Retailers spelen met de vraag wat dit voor hen betekent, zodat zij niet alleen tijdens maar ook na de coronacrisis kunnen inspelen op het veranderend koopgedrag.
Producenten zien nu soms al een flinke omzetdaling in de thuismarkt voor 2020 en vragen zich af wat de juiste strategie is om door te gaan. In blijven zetten op uitbreiding in export, of zoveel mogelijk behoud in de thuismarkt. Uit ervaring weten wij dat doorpakken juist nu belangrijk is en proberen de kansen te benutten. In de huidige situatie ontstaan er mogelijkheden als merk meer kans maken door het aanbieden van innovatieve producten en snelle leveringen. Daardoor hou je de pijplijn gevuld met nieuwe leads en is opschalen een stuk makkelijker zodra de handel weer normaliseert.
Deze wereldwijde gezondheidscrisis betekent een verandering in consumentengedrag zowel voor de korte als de lange termijn. Voor retailers is het van belang dit te blijven volgen en monitoren. Deze veranderingen dagen retailers uit om op nieuwe klantbehoeften in te spelen met producten, services, diensten of kanalen. De crisis biedt kansen voor nieuwe innovaties en inkomstenstromen, bijvoorbeeld op het gebied van e-commerce en digital. Retailers die zich het best weten te vormen naar het ‘nieuwe normaal’ kunnen sterker uit de strijd komen en zijn de winnaars van morgen.
Hoe kan ik dan het category management optimaliseren in de huidige situatie? Deze vraag wordt nu door iedere retailer gesteld. De eerste hamstergolf in supermarkten is voorbij. In de daaropvolgende periode van 3 maanden zal de vraag dalen: kopers blijven vaker thuis. Wat te verwachten nu het aantal fysieke winkelbezoeken is gedaald? Wordt online het nieuwe winkelen ten koste van het winkelbezoek?
Klantloyaliteit is nu gebaseerd op de beschikbaarheid van producten in de winkel en een gemakkelijke manier om ze thuis te krijgen. Winkelketens zullen het assortiment moeten aanpassen aan de steeds veranderende vraag van de consument. Hierbij zul je rekening moeten houden met factoren zoals houdbaarheid en het meest optimale schappenplan. Over enkele maanden kan deze situatie leiden tot de vorming van nieuwe marktomstandigheden. Consumenten zullen eraan wennen producten op internet te bestellen, het aantal horecabezoeken kan gaan dalen. Retailers zullen zich meer gaan richten op de ontwikkeling van het kant-en-klare voedselsegment en eigen online kanaal – verkoop en levering. Dit alles biedt ook weer nieuwe kansen in het exporteren, ondanks dat men meer bewuster zal omgaan met uitgaves en investeringen.
Wilt u toch beginnen met exporteren of twijfelt u? Er is nu een nieuwe exportsubsidie welke het opstarten in de export nog makkelijker maakt. Naast de Starters in Business Coachingsvoucher is er nu ook de Marktentreevoucher. Bekijk de subsidiemogelijkheden
Bent u benieuwd wat dit voor nieuwe kansen biedt voor uw business? Advies nodig in export? Neem dan contact met ons op: 030 – 2936475 of mail naar info@exportpartner.nl“
