Nieuws

Het succes begint bij de klant – Ondernemersvraag in De Telegraaf – Hans Biesheuvel geeft antwoord

Na vijftien jaar als websitebouwer in loondienst, bied ik sinds kort zelfstandig it-diensten aan. Doordat ik geen saleservaring heb, lopen mijn gesprekken met potentiële klanten nogal stroef. Hoe zorg ik ervoor tijdens een verkoopgesprek slaagt en ze voor mij te kiezen? 

Verkopen is meer dan het voeren van een goed gesprek. Het is een proces. Uiteindelijk moet je zorgen dat de klant het je gaat gunnen.

Succes begint bij de klant. Vaak zijn ondernemers dol op hun product, maar vergeten dat er ook klanten nodig zijn. Stel jezelf de vragen: Wie kies ik uit? Waar heeft hij of zij behoeften aan? Bereid je dus goed voor. Ga niet zomaar mensen koud bellen of mailen.

Verdiep je ook goed in de markt en wat concurrenten doen. Ken de sterke en zwakke punten van je product. Vroeger verkocht ik bouten en moeren. In deze markt was het geven van korting de norm. Toch is korting geven niet altijd de beste manier omdat je zelf anders niks overhoudt. Doordat ik wist wat de concurrentie deed, kon ik de hogere kwaliteit van mijn producten benadrukken bij klanten. Hierdoor gingen klanten het mij gunnen.

Maar het belangrijkste bij sales is dat je het leuk moet vinden. Als je er zin in hebt, is je kans van slagen veel groter. Ga er bovendien open in. Denk niet aan wat er allemaal fout kan gaan, want dit beïnvloedt je gedrag. Verkopen is lef tonen. Durf om die order te vragen!