Nieuws

ONL Podcast Peter Rikhof (Brookz): ‘Een overname kan de groei van bedrijven enorm versnellen’

Peter Rikhof, directeur en hoofdredacteur van Brookz, heeft samen met Floyd Plettenberg (partner Brookz) het boek Groeien door Overname uitgebracht. In de nieuwste ONL-podcast vertelt Rikhof hier alles over aan ONL-voorman Hans Biesheuvel. “Een overname kan de groei van bedrijven enorm versnellen”, zegt Rikhof.

Brookz begon zeventien jaar geleden met als doel om de overnamemarkt voor bedrijven transparanter te maken. “Wat Funda doet voor huizen doen wij voor bedrijven”, legt Rikhof uit. “We zijn inmiddels het grootste overnameplatform van Nederland. Er staan nu zo’n twaalfhonderd bedrijven te koop op Brookz.nl. Daar komen elke week dertig tot veertig nieuwe bedrijven bij en die gaan er overigens ook weer af. De omloopsnelheid is hoog.” 

Brookz organiseert ook events, zoals de Nationale Overname Dag en geeft jaarlijks het magazine Brookz 500 ieder jaar uit. “Daar staan alle adviseurs, investeringsmaatschappijen en advocaten in die actief zijn in de Nederlandse mkb-markt. Een handig naslagwerk voor ondernemers.” 

Hoe werkt een bedrijfsovername?

Speciaal voor grote klanten die hun bedrijf niet op internet ter overname willen aanbieden, richtte Rikhof het platform Dealsuite zeven jaar geleden op. “Dat heeft een behoorlijke vlucht genomen. Inmiddels zijn we ook actief op internationaal gebied. Het is een besloten platform voor professionals.” Is een overname voor elke mkb’er haalbaar? “Dit is niet voor elke ondernemer een dagelijks issue”, stelt Rikhof. “Je hebt een bepaalde omvang nodig voordat je daar serieus over kunt nadenken.” De meeste bedrijven die actief zijn op dit vlak zijn partijen die al worden gesteund door private investeerders, die kennis en geld meebrengen. Ook zie je steeds meer zelfstandige ondernemers die hiervoor kiezen voor (kleiner) overnames. Een bedrijf overnemen met een waarde van een miljoen kan ook heel interessant zijn. Bijvoorbeeld omdat dat bedrijf actief is in een andere markt. “Dat is een groeiende groep ondernemers. Het boek is met name voor deze groep geschreven”, legt hij uit.

‘Verkopen is niet falen’

Veel ondernemers gaan uit van groei door meer op de deur te kloppen of te investeren in marketing en sales. Rikhof: “Dat is nog steeds een prima manier om te groeien, maar je ziet dat steeds meer ondernemers nadenken over andere manieren om te groeien.” Is de overnamemarkt veranderd?”,vraagt Hans Biesheuvel. “Er heeft een behoorlijke verschuiving plaatsgevonden”, zegt Rikhof. De omloopsnelheid van bedrijven is enorm toegenomen. “De ondernemer die dertig jaar doorgaat tot zijn pensioen, hoopt dat de kinderen het overnemen, en het bedrijf uiteindelijk net iets te laat verkoopt, zie je steeds minder.” De mindset van de nieuwe generatie ondernemers is heel anders. “Verkopen is niet falen, maar wordt juist gezien als succes”, zegt Rikhof. Daarnaast zijn investeringsmaatschappijen de afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond geschoten.

Groeien door overname

“Hoe pak je een overname aan”, vraagt Biesheuvel aan Rikhof. “Het begint met het lezen van Groeien door Overname”, grapt de ondernemer. De belangrijkste voorwaarden zijn volgens hem een goed plan, tijd (het eigen bedrijf draait door ongeacht van jouw aanwezigheid) en voldoende kapitaal of steun van een investeerder of bank. In de Brookz 500 staan alle investeerders op een rij. “Ga daar eens langs voor een gesprek.” In ons boek komt in elk hoofdstuk ook een ondernemer aan het woord die een bedrijf heeft overgenomen.” Ondernemers die het gevoel hebben niet meer de juiste persoon te zijn voor het bedrijf, kunnen denken aan verkoop. Rikhof zou in dit geval altijd een expert- of adviseur inschakelen. “Het is bijna een baan erbij omdat er veel cijfers overlegd moeten worden.”

Rikhof denkt dat het aantal bedrijfsovernames alleen maar toeneemt. “Ik verwacht een verdubbeling de komende jaren”, aldus de ondernemer.

Luister hier de hele podcast met Peter Rikhof.