Uitpakken met sociale media – Ondernemersvraag in de Telegraaf – Hans Biesheuvel geeft antwoord
Ik probeer een zo’n groot mogelijk publiek te bereiken voor mijn graveerbedrijf. Ik heb zakelijke social media-accounts aangemaakt, maar dit komt nog niet van de grond. Ik krijg er weinig volgers bij. Hoe zorg je ervoor dat de juiste doelgroep wordt bereikt en aangehaakt blijft?
Het hebben van een socialmedia-account alleen is niet genoeg. Voor een succesvolle interactie met je volgers is een goede planning en strategie belangrijk. Veel ondernemers onderschatten het belang daarvan. Goede zichtbaarheid op social media kan je klantenkring vergroten en extra omzet genereren.
Een contentplanning helpt om de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten. Met zo’n planning bepaal je wat je gaat posten, met welke regelmaat en welk kanaal je daarvoor gebruikt. Zorg dat je berichten een hoge relevantie hebben voor je volgers en de juiste boodschap omvatten, zodat je een dialoog kunt creëren met je doelgroep.
Je hoeft niet alle berichten op elk socialmediakanaal te zetten. Zo doet een quote of aankondiging het goed op Twitter, maar zorgt een foto met je nieuwe opdrachtgever voor meer likes op Instagram. Als je een tijdje bezig bent, merk je welke berichten aanslaan op welk kanaal. Hoewel social media altijd een belangrijk onderdeel is geweest van het ondernemen, heeft het door de coronacrisis een extra boost gekregen. De hoogste tijd om aan de slag te gaan met je eigen content.