CoronaOndernemerspanel

Veel ondernemers missen de ‘wegbezuinigde meedenkers’ bij de bank – ONL Ondernemers App uitslag over BMKB-regeling

De BMKB-regeling is bedoeld voor het midden- en kleinbedrijf in Nederland. Het is een borgstellingsregeling vanuit de overheid voor kredieten van banken aan bedrijven. Door de coronacrisis heeft de overheid deze regeling opgerekt. ONL vroeg, via de ONL Ondernemers App: Wat vindt ondernemend Nederland van deze verruiming? Maken zij er gebruik van? En wat vinden zij van de dienstverlening van banken?

Door de borgstelling kunnen bedrijven zonder onderpand toch geld lenen bij de bank. De garantstelling voor kredieten is van 50% naar 75% per lening gegaan. De overheid staat voor 90% garant bij deze garantstelling. Door het verruimen van de borgstelling is het voor ondernemers nu makkelijker om een lening te krijgen bij een bank of non-bancaire financier.

Eerst vroeger wij aan mkb-ondernemers of zij zich gesteund voelen door de bank. Meer dan veertig procent heeft niet het gevoel dat de bank als partner naast hem of haar staat. Vervolgens vroeger wij of zij contact hebben opgenomen met een kredietverstrekker voor het aanvragen van een BMKB-C lening. Meer dan een kwart van de ondernemers heeft in ieder geval een poging gedaan om contact op te nemen.

Tijdens de coronacrisis is snelheid van essentieel belang. Wat vandaag relevant is, kan morgen anders zijn. De overheid zet alle zeilen bij om mkb-ondernemers te ondersteunen, toch moeten zij ook veelvuldig economische maatregelen bijschaven. Wij vroegen ondernemers hoe lang zij verwachten dat het gaat duren tussen de aanvraag en de kredietverstrekking. Zestig procent denkt aan vier weken of langer.

Zijn ondernemers op zoek naar financiering? Dan hebben zij het vaakst contact met de bank. De waardering voor kredietverstrekkers is zeer matig te noemen.

Wij vroegen aan het ondernemerspanel wat banken kunnen verbeteren aan hun dienstverlening. Wij kregen heel veel reacties. De meest voorkomende reacties waren:

  •  Vervelende met banken is dat ze 100% risico willen afdekken. Wij zitten bij Rabo en hebben 100K aangevraagd. Stel de overheid staat garant voor 75K, dan moeten wij als ondernemer voor 25K persoonlijk garant staan. Kortom, 0 risico voor de bank en er wel geld aan verdienen. Het is de omgekeerde wereld.
  • De snelheid kan beter. Meer vanuit vertrouwen en minder drempels opwerpen in deze bijzondere omstandigheden.
  • Kennis van het mkb en aandacht bij de bank is tegenwoordig nauwelijks aanwezig.Voel me er niet welkom.
  • Duidelijker antwoord geven op vragen en aanvragen van krediet makkelijker maken.
  • Meer inleven in wat er speelt. Adviseren en meedenken.
  • Überhaupt bereikbaar zijn en snel Reageren. Transparante communnicatie en meedenken.
  • Ik wil gewoon een gesprek aan tafel met iemand met verstand van zaken in plaats van alles via internet te moeten aanleveren. Je hebt er al bijna een externe adviseur bij nodig. Ik vind dit echt een achteruitgang van de service van de bank. Eerder hadden we daar een contactpersoon voor en dat werkt als ondernemer wel zo prettig!
  • Enige vorm van persoonlijk contact. Al langer dan 10 jaar niemand van de bank meer gezien.
  • De drempel is redelijk hoog en de looptijd te kort.
  • Minder papierwerk.
  • Persoonlijke communicatie met ervaren bancaire medewerker(s) in plaats van website met computerbeoordeling gevuld met niet-actuele algoritmes. De oude bancaire meedenkers zouden er weer moeten zijn. Doch deze zijn ontslagen of met oprotpremie verdwenen. Vervangen door inadequate helpdesk en computer nerds.