Vul subsidiepot voor aanschaf uitstootvrije vrachtwagens met spoed aan
ONL: ‘Ondernemers vallen buiten de boot’
De subsidiepot van het Rijk van dertig miljoen voor de aanschaf of het leasen van uitstootvrije vrachtwagens is nu al op. Ondernemers en non-profitinstellingen die gebruik kunnen maken van de regeling vroegen in totaal honderdtwintig miljoen aan. “De subsidiepot moet met spoed worden aangevuld, maant ONL-voorman Hans Biesheuvel. “Dertig miljoen was als sneeuw voor de zon verdwenen. Veel ondernemers vallen nu buiten de boot, terwijl zij wel per 1 januari 2025 te maken krijgen met zero-emissiezones die vanaf dat moment worden ingesteld in tientallen steden.”
Net als vorig jaar werd het loket meteen nadat het werd geopend, overspoeld met aanvragen. Vorig jaar was er 13,5 miljoen euro beschikbaar vanuit de zogeheten AanZET-subsidie en werd er voor 35 miljoen euro aangevraagd.
“Er kwam meer geld bij dit jaar, maar dit is bij lange na niet genoeg om aan de grote vraag naar zero-emissie vrachtwagen te voldoen”, zegt Biesheuvel.
Het subsidieloket ging op 4 april deze maand open en was binnen een dag al uitgeput. Daarom werd er geloot onder de aanvragers. De uitslag van de loting werd deze week bekendgemaakt. “Heel veel ondernemers grijpen hierdoor mis en daarom moet opnieuw de portemonnee worden getrokken voor meer budget”, vindt de ONL-voorman. “Het aanschaffen van een elektrisch voertuig is drie tot vier keer duurder dan een vrachtwagen die rijdt op benzine of diesel. Dit is voor vele ondernemers, die ook worstelen met de hoge energieprijzen, inkoopprijzen en achterstallige coronabelastingschulden, gewoonweg niet op te brengen.”
Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) onderzoekt of er meer geld kan worden uitgetrokken voor de AanZET-subsidie. “Dat moedigen wij aan”, aldus Biesheuvel. “Het liefst nog dit jaar zodat ondernemers die nu zijn uitgeloot toch nog gebruik kunnen maken van deze regeling voor 2025”, aldus Biesheuvel.