Wat vinden gebruikers van de ONL Ondernemers app?
In het afgelopen jaar zijn de inhoud en functies van de ONL Ondernemers app enigszins veranderd. Naast de ondernemerspeilingen hebben we een helpdeskfunctie en informatie over ondernemen in tijden van corona toegevoegd. Omdat we onze app goed willen afstemmen op de wensen en behoeften van onze achterban, hebben we gebruikers gevraagd naar hun ervaringen. Dit leverde waardevolle informatie en nuttige tips op van bijna tweehonderd ondernemers.
Vragen op een rij
Onderstaande vragen legden we aan onze achterban voor:
- Wat vind je in het algemeen van de ONL Ondernemers app?
- Wat vind je van de informatie die je in de app vindt?
- Wat vind je in het algemeen van de vragen die we je via de app stellen?
- Wat vind je van de frequentie van 1x per week een vraag?
- We sturen de vragen nu meestal op vrijdag. Wat vind je daarvan?
- Wat vind je van de onderwerpen van de vragen die we stellen?
- Zou je de ONL Ondernemers app aanraden aan andere ondernemers?
- Welke tip wil je ons meegeven over de ONL Ondernemers app?
Belangrijkste resultaten
Om positief te beginnen: 90% van de ondervraagde ondernemers zou de ONL Ondernemers app aanraden aan andere ondernemers. Wij zijn heel blij om dat te horen! Vooral de vragenlijsten worden als positief beoordeeld, ondernemers waarderen het dat er naar hun mening wordt gevraagd en dat hun input wordt gebruikt in de politieke lobby voor een beter ondernemersklimaat in Nederland. Maar ze geven ook kritische feedback: de formulering van de vragen wordt niet altijd als helder of neutraal ervaren, dit is een aandachtspunt voor ons! Ook bij de relevantie van de onderwerpen worden kanttekeningen geplaatst. En een tip was: meer aandacht voor het individu de ondernemer. De informatie in de app over ondernemen in tijden van corona wordt als redelijk beoordeeld, niet alle ondernemers raadplegen deze informatie. In de toekomst kan dit informatieve onderdeel een andere functie krijgen.
Wat doet ONL met de feedback?
Het team van ONL neemt alle inhoudelijke feedback, tips en opmerkingen zoveel als mogelijk mee om de belangen van ondernemers in Nederland nog beter te behartigen. Inhoudelijk zullen we aan vragen vaker een n.v.t.-optie toevoegen en we letten beter op relevante context en formulering. Ook zullen we meer aandacht aan de resultaten besteden. Technische verbeteringen aan de app brengen ontwikkelkosten met zich mee, jullie suggesties zetten we op een verlanglijstje zodat we de app stap voor stap kunnen verbeteren. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om de vragenlijst tussentijds te sluiten.
Specifieke vragen
Via de peiling zijn ook een aantal heel specifieke persoonlijke vragen gesteld. Omdat de reacties anoniem zijn, kunnen wij niet iedereen een persoonlijk antwoord geven. Een aantal vragen kunnen we wel adresseren:
- De vragen zijn vaak niet relevant voor mij, ik heb een eenmanszaak en ben zzp’er.
Deze opmerking is door meerdere respondenten gemaakt We hebben meteen een aanpassing in de app gedaan: in je profielgegevens kun je nu duidelijk aangeven dat je zzp’er bent. Je kunt deze instelling aanpassen via het menu Profiel – Profielvragen – Zakelijk – Personeel - Ik krijg geen pushmeldingen van nieuwe enquêtes. Zou wel handig zijn. Klopt het dat ik dit niet kan instellen?
Pushmeldingen zijn zeker handig! Deze moet je in het menu van je telefoon aanzetten, dat kan helaas niet binnen het menu van de app. Ga naar de Instellingen van je telefoon en zoek naar Meldingen, Apps of Berichtgeving (afhankelijk van je toestel). Zoek de ONL Ondernemers app op en kies ervoor om meldingen te ontvangen. - Ik krijg geen reactie als ik mijn gespaarde punten wil inwisselen, dit werkt nog niet goed.
Dat klopt, het puntensysteem is met de aanpassingen aan de app (tijdelijk) niet in werking. We overwegen het puntensysteem weer nieuw leven in te blazen, daar komen we nog op terug. Je kunt ons een e-mail sturen naar info@onl.nl om ons te laten weten wat je graag met je punten wilt doen. - Waar vind ik meer info m.b.t. vergoedingen die nu mogelijk zijn i.v.m. omzetverlies?
Onderaan de app zie je in het menu de optie Helpdesk. Daaronder vind je heel veel informatie over de corona steunmaatregelen voor ondernemers. Kijk eens bij ‘De belangrijkste maatregelen op een rij’. Vind je niet de informatie vinden die je nodig hebt? Stuur ons dan een e-mail: info@onl.nl. - Kan ONL een webinar organiseren waarin ondernemers vragen kunnen stellen? Dat is interactiever dan de app of de podcast, die meer eenrichtingsverkeer zijn.
Dat is een goed idee! We gaan ermee aan de slag. - Wellicht een relevante nieuwsfeed in de app zetten?
Ook een goed idee. Deze komt op ons technische wensenlijstje. - De app heeft nu nog een crisis/corona kleur. De blik meer gericht op ‘straks’ is nog beter.
De gevolgen van het coronavirus zijn nog altijd erg bepalend voor de samenleving en economie en erg voelbaar voor ondernemers. Onze blik richten we voorzichtig steeds weer verder vooruit, maar de toekomst ‘na corona’ is slecht te voorspellen. Dus waar het kan, kijken we vooruit, ook in de app.
Heb jij een vraag die niet is geadresseerd en waar je graag een antwoord op wilt? Neem dan contact met ons op.
Doe jij mee?
ONL is als stichting zonder winstoogmerk afhankelijk van de steun van ondernemers, we zijn ontzettend blij met de support die we ontvangen van ondernemers uit het hele land. En we nodigen je van harte uit om met ons mee te doen. Want samen kunnen we méér invloed uitoefenen op de politiek en het ondernemersklimaat in Nederland. Meedoen met ONL kan op verschillende manieren. Bekijk de mogelijkheden
Het is ook mogelijk om de ONL Ondernemers app voor jouw branche in te zetten. Je kunt dan jouw eigen achterban bevragen over actuele thema’s, in jouw eigen huisstijl. Interesse? Neem contact met ons op
Alle resultaten van de vragenlijst op een rij
1 Wat vind je in het algemeen van de ONL Ondernemers app?
33% Heel tevreden
50% Tevreden
14% Neutraal
2% Ontevreden
1% Heel ontevreden
Een greep uit de toelichtingen op deze vraag:
- Handig om te weten wat er speelt en inbreng te hebben.
- Interactie is top!
- Voldoende informatief voor mij.
- Goeie app, prima initiatief. Vragen zijn soms wat te suggestief of gesloten.
- Laagdrempelig, snel. Maar dat beperkt de diepgang een beetje.
- Leuke app, makkelijk in gebruik en geen spamachtige meldingen.
- Over het algemeen eenduidige heldere vragen. Wel erg gericht op ondernemers in nood.
- App is prima, vragen op deze manier ook maar vragen mogen wat strakker en helderder.
- Goede vragen en ook goed hoe jullie inspeelden op de coronacrisis.
- Overzichtelijk en makkelijk in gebruik.
- Goed dat jullie op deze manier snel de mening van aantal ondernemers ophalen.
- Aan het eind van de vragen is het niet helemaal duidelijk wanneer je precies klaar bent.
2 Wat vind je van de informatie die je in de app vindt?
24% Heel tevreden
55% Tevreden
17% Neutraal
3% Ontevreden
1% Heel ontevreden
Een greep uit de toelichtingen op deze vraag
- Tot nu toe gevonden wat ik nodig had.
- Informatie waar we iets aan hebben!
- Ik heb de info niet bekeken; ik beantwoord enkel de vragen.
- Info is vaak al bekend. Concentreer op de echte toevoegingen.
- Ik vind weinig info in de app. Mag best meer.
3 Wat vind je in het algemeen van de vragen die we je via de app stellen?
24% Heel tevreden
55% Tevreden
17% Neutraal
3% Ontevreden
1% Heel ontevreden
Een greep uit de toelichtingen op deze vraag
- Er missen wel vragen vooral waar het de maatschappij en de rol van ondernemers in de maatschappij betreft.
- Goed maar vragen moeten scherper.
- Soms zijn er vragen die niet voor mij van toepassing zijn, maar word ik toch gedwongen om een antwoord te geven. Niet alleen geeft dit ruis in de resultaten, ik vind het zelf vervelend als ik een antwoord geef dat eigenlijk niet klopt.
- Zijn vragen die behulpzaam kunnen zijn in inzichten over de globale breedte van ondernemingen. Daardoor krijg je het gevoel niet alleen te staan.
- Fijn dat jullie dmv vragen de meningen peilen van ondernemend Nederland en hiervoor opkomen.
- Als zzp’er voel je je ook ondernemer, maar er zijn regelmatig vragen bij die eigenlijk alleen geschikt zijn voor ondernemers met personeel en dan heb je geen mogelijkheid om voor nvt te kiezen.
- Je weer niet precies wanneer je klaar bent.
4 Wat vind je van de frequentie van 1x per week een vraag?
64% Precies goed
16% Mag vaker
14% Mag minder vaak
5% Anders / geen mening
Een greep uit de toelichtingen op deze vraag
- Ik vind dat de frequentie af moet hangen van nut en noodzaak. Dus niet: vragen omdat er perse een vraag moet komen.
- Tijdens corona of andere actuele zaken is wekelijks goed, anders 2- of 3-wekelijks
- Hangt van de actualiteit af.
- Maakt niet uit hoe vaak, als het maar relevant is.
5 We sturen de vragen nu meestal op vrijdag. Wat vind je daarvan?
37% Prettig, dan heb ik meestal tijd om te reageren
60% Dag maakt mij niet uit
3% Liever op een andere dag
1% Anders / geen mening
6 Wat vind je van de onderwerpen van de vragen die we stellen?
92% Goed
8% Kan beter
Hoe kunnen de onderwerpen volgens jou beter?
- Zoals aangegeven, meer de maatschappij betrekken
- Soms te sturend naar een bepaalde reactie.
- Onderwerpen graag meer richten op kansen i.p.v. bedreigingen.
7 Zou je de ONL Ondernemers app aanraden aan andere ondernemers?
90% Ja
10% Nee
8 Welke tip wil je ons meegeven over de ONL Ondernemers app?
Een aantal vragen is in het begin van dit artikel geadresseerd. Andere tips:
- Blijf relevante vragen stellen. Ook na /naast corona.
- Lagere frequentie met uitvragen.
- Je zou een soort profiel van leden kunnen weergeven, wie punten scoort op goed advies, zodoende kunnen goede ideeën en oplossingen kunnen worden gebruikt als advies en meetbaar instrument.
- Iets specifieker of meer branchegericht zou wel behulpzaam zijn
- Geef aan wat de reacties zijn en wat ONL ermee doet.
- Iets meer op individuen inzoomen.
- Blijf actueel en voor meer ondernemers van toepassing.
- Meer kenbaarheid geven aan bestaan app.