Uitkomst ONL Ondernemerspanel liegt er niet om: ‘Uitstel nodig’
Bijna de helft van de ondernemers vreest in de problemen te komen door de invoering van zero-emissiezones per 1 januari 2025 in tientallen steden in Nederland. Vanaf die datum zijn alleen uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s welkom zijn in stadscentra waar is gekozen voor zero-emissiezones. Dat blijkt uit de meest recente enquête van het ONL-Ondernemerspanel.
Veertig procent van de ondervraagde ondernemers geeft aan de werkzaamheden niet naar behoren te kunnen uitvoeren zonder voertuig. 45 procent van de ondervraagden vreest zelfs flink in de knel te komen door de snelle invoering. De overstap naar elektrisch- of waterstof aangedreven bestel- of vrachtauto’s is een belemmering door onder meer de hogere prijs van uitstootvrije voertuigen, een tekort aan laadpalen, een vol stroomnet, lange levertijden en een beperktere actieradius. In sommige gevallen is er niet een geschikt voertuig op de markt.
Laadinfrastructuur niet op orde
ONL pleit daarom voor uitstel van de invoering van zero-emissiezones. “De laadinfrastructuur is er nog niet klaar voor en in sommige regio’s speelt netcongestie een rol”, zegt ONL-voorman Erik Ziengs. Hij wijst er ook op dat ondernemers ‘op kosten worden gejaagd’ doordat een uitstootvrij vervoersmiddel drie tot vier keer duurder is dan een fossiele variant. “Zorg eerst dat de randvoorwaarden op orde zijn: genoeg mogelijkheden om op te laden en meer opties voor betaalbaar, schoon vervoer zonder lange levertijden.”
Meer tijd nodig
In het onlangs gepresenteerde Hoofdlijnenakkoord staat dat het kabinet wil onderzoeken op welke manier de invoering van zero-emissiezones uitgesteld kan worden. Op deze manier kunnen uitzonderingen voor ondernemers landelijk worden geregeld. ONL is blij met deze koers, maar plaatst een kanttekening. “Gemeenten kiezen namelijk zelf voor een zero-emissiezone”, wijst Ziengs. “Ondernemers hebben meer tijd nodig om aan alle voorwaarden te kunnen voldoen: 29 procent van de ondervraagden zegt tussen de twee en vijf jaar een acceptabele termijn te vinden voor invoering. Een iets groter percentage, 33 procent, geeft aan meer dan vijf jaar nodig te hebben.
Ondernemerspanel
Via het Ondernemerspanel van ONL kunnen ondernemers met regelmaat hun mening geven over actuele onderwerpen, zoals netcongestie en hinderlijke regelgeving. De uitkomsten van deze korte enquêtes worden overgebracht naar de plek waar de beslissingen worden gemaakt: politiek Den Haag.
Foto Pexels