ONL brengt zorgen mkb over zero emissiezones over naar Tweede Kamer

Erik Ziengs, voorman ONL,  schoof op woensdag 19 juni aan bij het rondetafelgesprek over zero emissiezones in de Tweede Kamer. Hij zat aan tafel als vertegenwoordiger van het Nederlandse bedrijfsleven om de positie van mkb-ondernemers ten aanzien van de zero emissiezones te belichten. Bijna de helft van de ondernemers vreest in grote problemen te komen door de invoering van zero-emissiezones in tientallen Nederlandse steden. Dat is de voornaamste uitkomst van een enquête over dit onderwerp die ONL deze week naar buiten bracht.

Dit signaal heeft ONL voor Ondernemers duidelijk overgebracht aan de aanwezige Kamerleden van VVD, BBB, NSC, GroenLinks-PVDA en PVV. De zorgen van verschillende ondernemers rondom de bereikbaarheid van binnensteden, het gebrek aan laadinfrastructuur rondom zero emissiezones, de langdurige leveringstijden voor elektrische voertuigen en de lange wachtlijsten bij carrosseriebedrijven voor het ombouwen van voertuigen kwamen aan bod tijdens het gesprek. De Kamerleden waren erg geïnteresseerd in de ervaringen van de mkb-bedrijven en de problemen die een soepele invoer van de zones in de weg staan.

Wilt u de bijdrage van Erik Ziengs terugzien, klik hier! (vanaf 1:15:45)

Verlenging gedoogbeleid Rijbewijs B
Vlak voor het Rondetafelgesprek kwam er goed nieuws over een ander mogelijk struikelblok omtrent duurzaam vervoer en de zero emissiezones. Demissionair minister Mark Harbers heeft op 19 juni 2024 de Tweede Kamer geïnformeerd dat het gedoogbeleid rondom Rijbewijs B en C wordt verlengd met een jaar. ONL voor Ondernemers is blij met deze beslissing, omdat de bestuurders van zware elektrische bestelbussen (tot 4250 kilo) nu langer mogen doorrijden met een B-rijbewijs. Dit is goed nieuws voor onder meer horecagroothandels, de technische toeleveranciers en de ondernemers in de bouwsector.

Het gedoogbeleid wordt verlengd tot 1 juli 2025

ONL voor ondernemers is blij met de verlenging omdat het vereiste C-rijbewijs een grote kostenpost met zich meebrengt en een struikelblok voor ondernemers om daadwerkelijk de overstap te maken naar elektrisch vervoer. Daarnaast kunnen ondernemers hun huidige werkzaamheden niet fatsoenlijk uitvoeren als het gedoogbeleid vervalt. De kosten voor het omscholen van personeel zijn te hoog voor de gemiddelde ondernemer en is ook niet rendabel met het zicht op de toekomstige aanpassing van de rijbewijsrichtlijn vanuit Europa.

De gedoogperiode wordt nu verlengd met één jaar van 1 juli 2024 naar 1 juli 2025. De verlengde regeling geldt alleen voor ondernemers die vóór 1 oktober 2023 een tenaamstelling voor een dergelijk elektrisch voertuig hebben of aantoonbaar vóór die datum het voertuig hebben aangeschaft. Het gaat bij deze verlenging alleen om zero-emissie voertuigen met een gewicht vanaf de 3500 kg en een maximaal gewicht van 4250 kg.  

Meer nieuwsberichten

Pexels Marcin Jozwiak 2800121
Uitstel invoering zero-emissiezones voor ondernemers
Geplaatst op: 22-10-2024
Whatsapp Image 2024 10 16 At 10.05.04
Rijk moet leven lang leren-gaspedaal intrappen
Geplaatst op: 16-10-2024
Arbeidsmarktpoort 4
Maurice Limmen en Hans Schutte aanwezig tijdens ArbeidsmarktPoort
Geplaatst op: 10-10-2024