De Centrale Vereniging Ambulante Handel (CVAH) sluit zich aan bij ONL voor Ondernemers. “Het gaat om hardwerkende ondernemers, die weinig tijd hebben om zich bezig te houden met politieke spelletjes”, zegt ONL-voorman Erik Ziengs. “Ondertussen worden zij wel geconfronteerd met akelige zaken, zoals netcongestie en een nieuw vergunningenstelsel, die grote impact hebben op de bedrijfsvoering.”
De paden tussen CVAH en ONL voor Ondernemers kruisten al eerder in de Tweede Kamer. Tijdens een rondetafelbijeenkomst over zero-emissie bleek dat beide organisaties dezelfde zorgen delen. De bereikbaarheid van binnensteden door de invoering van zero-emissiezones, het tekort aan laadpalen en de hoge investeringskosten voor de aanschaf van elektrisch vervoer zorgen ook voor hoofdbrekens bij deze ondernemers. Kers op de taart is het marktvergunningenbeleid dat fors op de schop is gegaan.
Nieuw beleid is blok aan been
Op grond van de Europese Dienstenrichtlijn mogen schaarse vergunningen niet langer voor onbepaalde tijd verleend worden. “Gemeenten mogen wel zelf bepalen hoelang een standplaatsvergunning geldig is en daar wringt de schoen. Soms wordt die vergunning slechts voor een periode van vijf jaar uitgegeven. Dat is veel te kort om de investering in een dure kraam of duurzaam busje terug te verdienen”, wijst Ziengs. Dat geluid wil ONL voor Ondernemers overbrengen aan de Haagse politiek. “Wij zijn de stem van de ondernemer. Deze ondernemers moeten worden gekoesterd. Zij staan voor dag en dauw op om een mooie kraam op te bouwen in allerlei gemeenten. Als de regelgeving niet eenduidig is in alle gemeenten, is het lastig om investeringen te doen. Je moet immers wel weten waar je aan toe bent voordat je als kaasboer een nieuw kraam met koelinstallatie aanschaft”, aldus Ziengs. Tot slot werken er veel flexwerkers op markten. “De huidige regelgeving voor flexwerkers is ook een blok aan het been van deze branche.”